VEPA metoodika on tõenduspõhine ennetustegevus, mida kasutatakse meie koolis 2014. aastast. VEPA on kasutatav algklassides tavapärase õppetöö osana ja metoodika aitab õpetajal lihtsate ning mänguliste klassijuhtimistehnikatega luua toetavat õpikeskkonda ja arendada laste enesejuhtimise- ja sotsiaal-emotsionaalseid oskusi. Eneseregulatsioonhõlmab endas keskendumist, sujuvat tähelepanu ümberlülitamist, toimetulekut tugevate tunnetega ja oma käitumise kohandamist vastavalt olukorrale. VEPA puhul on suur rõhk koostööl, üksteise märkamisel ja tunnustamisel, mis toetab laste sotsiaalseid ja emotsionaalseid oskusi ning enesehinnangut.
Tunnis kasutatavad VEPA-elemendid aitavad näiteks õpetajal kiiresti saada kõikide õpilaste tähelepanu (vahendiks suupill ja käemärgid), kaasata neid tegevusse (vahendiks nimepulgad), säästa aega õppimiseks ja mängimiseks (kasutades taimerit), ennetada -ebasobiva käitumise ilminguid (VEPA-hääled, VEPA-käed ja -jalad, Sobib!/Ei sobi!-kaardid), soodustada sotsiaalsete oskuste arengut ning tagada psühholoogilist turvalisust (luuakse VEPA-visioon ehk ühised klassikokkulepped). Lapsed õpivad märkama ja tunnustama positiivset käitumist (jagatakse tunnustust ehk kiidusid), harjutama üheskoos pingutamist eesmärgi nimel, võtma suuremat vastutust (VEPA-ametid). Eesmärgi saavutamist aitavad tähistada ja õppetööd vaheldusrikkamaks muuta lustlikud liikumist pakkuvad memme vigurid.
Tuginedes uuringutele, sh Eestis läbi viidud mõju-uuringule, oli VEPA metoodikat kasutanud klasside õpilastel vähem vaimse tervise probleeme, võrreldes metoodikat mitte kasutavate klasside õpilastega. Lisaks vähendab VEPA tulevikus ka õpilaste riskikäitumist (sh alkoholi ja narkootiliste ainete tarvitamist ning riskeerivat seksuaalkäitumist). Meie kooli jaoks on oluline VEPA metoodika ennetav ja pikaajaline mõju. VEPA tugevdab laste vaimset tervist, toetab sõbralikke suhteid klassis, muudab paremaks õpetaja kontakti lastega, suurendab turvalist käitumist ja aitab kasutada tunni aega kõige tõhusamalt.
Meie koolis kasutavad VEPA metoodikat klassiõpetajad Sirje Suvi(6.kl) Anneli Ruul(6.kl), Aili Lomp(6.kl), Margit Tõnisson(2.kl), Maarika Isotamm (5.kl), Nele Mällo(3.kl), Piret Pärkson (4.kl), Annaliis Pärs (6.väikeklass), Emma Miljand(1.kl), Marii-Anett Lillemägi(1.kl); aineõpetajad Kaja Kaju, Meeli Nõmme, Katrin Arge, Kadi–Ly Jaansalu.
24/25 õppeaastal osalevad väljaõppes Adavere õppekohast Girlin Kassuk (3kl), Lustivere õppekohast Lea Lints (1.ja2.kl) ning Põltsamaa õppekohast Amanda Timusk (1.kl)
VEPA lühikoolituse on läbinud sotsiaalpedagoog Annely Oruman ning logopeed Anne Paršin. Kaasates tugipersonali see aitab meie kooliperel lähtuda samadest põhimõtetest.
VEPA metoodika haldaja Eestis on Tervise Arengu Instituutlink opens on new page. Rohkem infot VEPA metoodika kohta leiab www.vepa.eelink opens on new page ja Facebooki lehelt VEPA metoodikalink opens on new page. Kuidas lapsevanemana kodus kasutada VEPA-elemente, et positiivset mõju veelgi tugevdada, saab lugeda vanemaraamatust VEPA kodulink opens on new page.