19.–23. novembrini toimus Põltsamaa Ühisgümnaasiumis Nordplus Junior projektikohtumine Artict, mis ühendas endas kahte valdkonda – kunsti ja tehnoloogiat.
Projektikohtumisel osalesid kolme kooli esindajad: 8 õpilast Lätist, 8 õpilast Leedust, õpilasi saatis kummastki riigist kaks õpetajat. Põltsamaa Ühisgümnaasiumist osales projektitegevustes 13 õpilast.
Projekti eesmärk oli kaasata 11-14-aastaseid õpilasi ja aidata neil arendada tehnoloogia kasutamise oskusi, edendada suhtlusoskust ning loovust ja enesekindlust kunstiliste tegevuste kaudu. Projekti algataja Ilze Šmate on Läti partnerkooli (Pāles pamatskola) direktor. Ta tõdes, et projekt algatati juba tükk aega tagasi. „Kui projektitaotlus veebruaris 2022 heaks kiideti, tuli Covid peale ja me ei saanud esialgse plaani järgi jätkata,“ selgitas ta.
Šmate ütles, et kunsti ja tehnoloogia ühendamine oli teadlik valik. „Me tahtsime projektitegevused ühendada oma õppekavaga. „Mõte oli selles, et saaksime üksteiselt õppida. Kunsti valisime seetõttu, et Leedu kool (Klaipeda Vydunas Gymnasium) on selles väga tugev (gümnaasiumiastmes on neil teatri, muusika ja kunsti kallakuga klassid, toim.). Palusin Marikal (Viks, toim.) meiega ühineda, sest teadsin, et Eesti on tehnoloogias alati üks samm eespool. Nii me need kaks teemat valisimegi.“
Läti kooli direktor lisas, et projektipäevade raames nähti mitmeid huvitavaid asju. „Meile väga meeldis siin veedetud aeg. Olin üllatunud, et koolis on nii palju võimalusi ja erinevaid töövahendeid, mida õppetöös kasutatakse,“ rääkis ta. Šmate lisas, et siinne piirkond – Roosisaar, kirik, sillad jne – avaldasid muljet ning tore oleks suvel tagasi tulla. Samuti tänas Šmate kooli, õpilasi majutanud peresid ja korraldusmeeskonda toreda vastuvõtu eest.
Kunsti oli igal pool
Leedus teatriklassi õpetajana töötav Auksė Naujokienė lisas, et projektikohtumisel nähti ja tehti kunsti väga palju. Ta tõdes, et temale jättis sügava mulje Põltsamaa kunstikooli külastus. „Need ruumid lausa õhkusid loovusest, sealne raamatukogu oli ka väga ägedalt kujundatud,“ tõdes ta. Ka Läti kolleeg Olita Bārbale tõstis esile kunstikooli ja seal toimunud savitöötuba. „Mulle üldse meeldivad käelised tegevused,“ põhjendas ta.
Läti õpilane Karline rääkis projektikohtumise lõpus, et talle meeldisid kõige rohkem tutvumismängud. Tema koolikaaslane Kristers ütles, et teda motiveeris projektikohtumisel osalema soov näha uusi kohti. „Ma polnud varem reisinud. Nägin seda kooli ja piirkonda,“ tõdes ta. Kristers lisas, et nähtu polnud samasugune kui tema kodukohas. „Siin on inimesed rikkamad,“ teatas noormees.
Tema koolivend Rihards lisas, et tema tuli projektikohtumisele sooviga võõrkeeli õppida. „Enne seda reisi polnud ma väljaspool Lätit käinud. See oli tore aeg ja ma sain siin uusi oskusi,“ ütles ta.
Viie päeva jooksul külastati Eesti Rahva Muuseumit, Põltsamaa kunstikooli, Põltsamaa noorte- ja elukestva õppe keskust, Põltsamaa muuseumit (sh rokokoo saali ja toidumuuseumit) ja Põltsamaa Niguliste kirikut. Samuti saadi osa PÜGi õpilaste tervituskontserdist (sisaldas laulu, pillimängu ja tantsu), tehti ringkäik PÜGi õppehoonetes, osaleti kuues kunsti ja tehnoloogiaga seotud töötoas (kunst virtuaalreaalsuses, forsseeritud perspektiiviga fotograafia, 3D-pliiatsitega joonistamine, GPS-kunst, fotograafia väljub piiridest, ühisjoonistamine).
Õpilased mängisid projekti käigus valminud kunstiteemalist teadmistemängu Kahootis ning vaatasid kahte lühifilmi 20. sajandi Baltikumi kunstnikest (Konrad Mägi ja Maija Tabaka). Ka filmid olid osa projekti tulemist ning need valmisid õpilaste ja õpetajate ühistööna.
Kohtumine kohaliku kunstnikuga
Viimasel projektipäeval kohtusid noored Põltsamaa kunstniku Väino Valdmanniga, kes on oma digikunstiga tuntust kogunud ka rahvusvahelise publiku seas. Ta näitas õpilastele enda tehtud lühifilme, arvutis loodud kunstiteoseid ning vastas küsimustele.
Samuti oli projektikohtumisse kaasatud Põltsamaa noortekeskuse vabatahtlik Ananda Roda de Miranda, kes viis läbi tutvumismänge ning projektikohtumise lõpus andis ka väikese kitarrikontserdi.
Eestipoolne kontaktisik Marika Viks meenutas, et tutvused Läti partnerkooliga loodi 2019. aastal, mil ta tutvus Ilzega eTwinningu juhendajate kohtumisel. „Nüüd üle pika aja oli see esimene ukse avamine partnerkoolile,“ tõdes ta. „Saime koostööd teha, kogemusi vahetada. Kuigi meil on ühine ajalugu, siis majanduslik olukord on teine,“ nentis ta.
Viks täheldas, et eesti õpilaste tehnoloogia kasutamise oskused on paremad kui naaberriikide eakaaslastel. „Minule andis projektis osalemine võimaluse vaadata kooli tegevusi kõrvaltseisja pilguga. Tahan tänada kõiki, kes projektitegevustesse panustasid. Väga tänulikud olen ka peredele, kes avasid oma kodude uksed ja südamed,“ rääkis ta.
Juba 10. detsembril stardivad kaheksa Põltsamaa Ühisgümnaasiumi õpilast koos kahe õpetajaga Leedu suunas, et osaleda Klaipeda partnerkoolis toimuval järgmisel kunsti ja tehnoloogiat ühendaval projektikohtumisel.
Projektikohtumisel esilinastunud lühifilmid:
Konrad Mägi (Eesti kunstnik) https://drive.google.com/file/d/1SvRe4hCle0mcQPiq164CSN_TQ3-Y-Utk/view?usp=sharinglink opens on new pagehttps://drive.google.com/file/d/1SvRe4hCle0mcQPiq164CSN_TQ3-Y-Utk/view?usp=sharing">
Maija Tabaka (Läti kunstnik) https://www.youtube.com/watch?v=Emda8F3CyvQlink opens on new page